En solskinshistorie





Tine Elisabeth Larsen



Enhver der har besøgt uddannelsescentret i Kalambur, er uden tvivl blevet ramt i hjertet af det enorme engagement, arbejdsomhed og glæde, som lederne af stedet lægger for dagen. At tage en tur op på taget af uddannelsescentret med Palani er ikke bare en tur til en flad konstruktion med udsigt udover rismarker og blålige bjerge i baggrunden. Nej nej. Vi er taget en tur på taget for at se på solcellepaneler.


Med stolthed i stemmen fortæller Palani, at uddannelsescentret næsten er drevet udelukkende ved solenergi. De funklende solcellepaneler står i snorlige rækker og giver strøm til lamper, computer, vifter og en hel del køkkeninventar. Nedenfor kan vi dufte, at Vennila er i fuld gang med at lave mad til de børn, der går i børnehaven og koge kikærter til skolebørnene, der besøger stedet efter skoletid og får sig et sundt eftermiddagsmåltid. Jævnligt tørrer Palani solcellepanelerne af, så de kan give den bedste strøm og gøre mest nytte. Ved siden af solcellepanelerne står andre solceller. De sikrer strøm til vandpumpen. Palani viser stolt, hvad der sker, når han tænder for knappen til motoren. I løbet af få øjeblikke løber vandet ud af hanen og videre ud i de små kanaler, der sikrer at afgrøderne i skolekøkkenhaven får det vand de har brug for. Alt sammen genereret via solcellepanelerne og den skønne sol foroven. Palani fortæller, at håbet er, at uddannelsescentret skal fungere udelukkende via solenergi. Det kræver endnu en solcellevandpumpe, der skal sørge for vand til drikkevand, madlavning, toiletbesøg m.m.





Rundturen på uddannelsescentret, - der udover at huse en hel del børn i børnehaven og hjælpe børn med deres lektier efter skoletid, samt undervisning i syning og IT til kvinder - slutter ikke her. Udenfor centret er der plantet træer og buske og blomster lyser op i alle mulige farver. For ikke at nævne alle duftene, der længe efter sidder fast i næseborene. ’Vi har udvidet området udenfor’, siger Palani. ’Jorden ud til vejen lige ved siden af uddannelsescentret tilhører ikke centret, men er offentlig jord. Vi har ryddet det for skrald og sået lidt buske, for at folk ikke skal smide affald. Når det er pænt, smider folk ikke affald’, siger han.


Rundt om hjørnet ligger den økologiske skolekøkkenhave. Oprettet med det formål at give børn og voksne viden om økologisk dyrkning. Alt sammen med det formål at passe godt på Moder Jord og inspirere lokalområdet til at anvende økologiske dyrkningsmetoder. I øjeblikket er der plantet ragi. Ragi er en hirselignende høj plante, rig på jern, calcium, protein, og fyldt med fiber. Når frøene bliver høstet, bliver de kogt og brugt i madlavningen på centret til glæde for børn og voksne. Andre gange bliver der dyrker auberginer, tomater, bønner og andre grøntsagssorter. Nogle af afgrøderne bliver også solgt på det lokale marked, og fordi det er økologisk dyrket, sælges afgrøderne til en højere pris. Palani fortæller, at der ofte kommer landmænd på besøg, fordi de har hørt om stedet og ønsker at omlægge deres landbrug fra kemisk baseret landbrug til økologisk dyrkning. I de senere år er der i Indien sket en voksende bevågenhed omkring konsekvenserne af at bruge kemiske sprøjtemidler. Og denne bevågenhed har bredt sig ud til forbrugerne. I mange indiske supermarkeder, kan man finde et større antal økologiske varer og flere stater har forbudt brugen af plastikposer.


Inden i centret står et ukendt antal farverige sandaler. Skolebørnene er ankommet til lektiehjælp. De sidder på gulvet med deres skolebøger og læser flittigt, mens skolelæreren og Palani hjælper til. I dag tegner og maler de også. En masse træer i forskellige størrelser og farver bliver flittigt sat ned på papir. Om få uger skal de nemlig på uddannelsestur.


Disse uddannelsesture begyndte for flere år siden som et led i børnenes uddannelse. Museer, templer, dæmninger, havet og meget mere, har børnene igennem årene besøgt, og det, er der kommet mange gode historier ud af, som er sendt videre i den årlige beretning til deres sponsorer. I de senere år, er flere af uddannelsesturene gået til besøg hos landmænd og gartnerier der dyrker deres marker og haver økologisk. Børnene har desuden hørt om regnvandsopsamling, kompost og solenergi. Disse besøg har inspireret børnene til, at de hjemme i landsbyerne, hvor de bor har plantet grøntsager ud fra økologiske principper.


På uddannelsesturen i maj deltager også de kvinder, som har modtaget et rentefrit lån. Turen denne gang går også til besøg hos økologiske landmænd, og dernæst har alle børnene og Palani bestemt sig for at fejre FNs miljødag den 5. juni ved i perioden 1. - 5. juni at samle affald i landsbyerne. Ideen har bredt sig og der er nedsat klimagrupper i flere landsbyer, hvor kvinder har sat sig sammen for at gøre noget for lokalmiljøet.​



Her i maj fik Dansk - Indisk Børnehjælp den glædelige meddelelse, at vores ansøgning til Honorarfonden i Novogruppen var blevet imødekommet. Palani og uddannelsescentret kan således få de sidste solceller og endnu en solcellevandpumpe. Jeg kan sagtens se for mig, hvordan Palani igen smiler, når han får denne besked, og nu kan han fortælle alle dem, der har deres gang i centret, og dem der opsøger skolekøkkenhaven for inspiration, at uddannelsescentret nu er drevet 100% af solenergi.